Een dergelijke analyse geeft inzicht in statistische gegevens van potentiële klanten in een geselecteerd gebied. Het kan helpen om te bepalen hoe interessant dit gebied is voor overname van een bakkerij. Maar ook wat de koopkracht is van de aanwezige consumenten en of er potentieel is voor groei.
De Stichting helpt je door op basis van gratis beschikbare gegevens van het CBS (Statline) deze data inzichtelijk te maken. Wij bieden een hulpmiddel waar een aantal onderwerpen semiautomatisch voor je worden weergegeven. Als gebruiker hoef je alleen zelf de gewenste wijken en buurten in jouw regio te selecteren.
De volgende onderwerpen worden meegenomen in de gebiedsanalyse:
Onderwerp | Geselecteerde data voor analyse |
Bevolking | Aantal inwoners Leeftijdsgroepen Personen met een migratieachtergrond Particuliere huishoudens Bevolkingsdichtheid |
Wonen | Gemiddelde woningwaarde |
Wonen | Gemiddelde woningwaarde |
Inkomen | Inkomen van personen |
Bedrijfsvestigingen, SBI 2008 | Bedrijfsvestiging naar activiteit |
Nabijheid voorzieningen | Afstand tot grote supermarkt |
Klik HIER voor het hulpmiddel voor een eenvoudige gebiedsanalyse (CBS Statline).
De gebiedsanalyse is ontwikkeld in samenwerking met Alex Deuzeman van DeuBuCo. Deze organisatie richt zich op diverse sectoren o.a. de ambachtelijke bakkerij. Zij bieden ondersteuning, inzicht en een beter rendement voor hun klanten.
Nader onderzoek nodig
Uiteraard is het nodig om naast deze CBS cijfers aanvullend onderzoek te doen om te bepalen hoe kansrijk jouw gebied is. Hieronder staan een aantal aspecten die hierbij van belang zijn. FoodBase, onderdeel van het Nederlandse Bakkerij Centrum, kan daarbij adviseren.
Cijfermatig
- Het aantal bakkerijen in een bepaald gebied.
- Het aantal bakkerijen per inwoner in het bepaalde gebied.
Concurrentie
- Welke bakkerijen zitten in de buurt en op hoeveel kilometer afstand?
- Wat voor type bakkerijen zijn dit? Zijn er samenwerkingsmogelijkheden?
- Welke supermarkt zit in de buurt en hoe is hun brood-verkoop strategie?
Kansen
- Inzicht krijgen in potentieel van derde kanaal en zakelijke afzetmarkt door het aantal horecazaken, hotels, verzorgingshuizen, zieken en bedrijven in kaart te brengen.
- Aanwezigheid van toerisme.
Gemeentelijk beleid
- Welke gebiedsontwikkelingen spelen er of gaan er in de toekomst plaatsvinden?
- Komen er A- of B locaties vrij voor winkel(uitbreiding)? Welke locaties zijn er überhaupt beschikbaar voor een winkel(uitbreiding)?
- Is er een koopstromenonderzoek beschikbaar dat aangeeft waar potentiële klanten vandaan komen en die naar buiten het marktgebied gaan (toevloeiing en afvloeiing).
Bovenstaande vragen worden veelal niet op voorhand gesteld mede omdat ze lastiger te beantwoorden zijn. Echter bepalen zij wel het succes van de onderneming in een bepaald gebied en de haalbaarheid van jouw plannen.