Innovatie is vaak niet het eerste waar je aan denkt als het gaat om bakkers. Toch zien we in is deze traditionele markt veel veranderen. De wil van de consument veranderd, dus zal de bakker mee moeten veranderen.
Van Speltbrood tot Meergranenbrood , van Proteïnebrood tot Bourgondisch brood je hebt ze allemaal al eens voorbij horen komen. De consument heeft steeds meer wensen en eisen als het gaat om het eten. Het moet gemakkelijker, gezonder en lekkerder.
Het is leuk om te kijken waar jij je consument kan raken en bereiken. Heb jij een idee waarvan jij denk dat jouw klanten daar op zitten te wachten? Doe het!
Begin klein
Een grote fout die vaak gemaakt wordt is dat ondernemers denken dat er iets groots moet gebeuren, maar dat is helemaal niet nodig. Begin klein en test het eens uit, zonder direct grote investeringen te doen. Als je merkt dat jouw idee aanslaat, kan de volgende stap maken.
Noemt het geen innovatie
Als je heel hard roept “we gaan innoveren” maakt je het heel groot. Dit kan dan direct een drempel opwerpen bij medewerkers. Geef aan werk probleem je wilt oplossen bij jou consument en maak het altijd inzichtelijk wat er moet gebeuren en wees concreet.
Sloop de bakker
Een leuke oefening om te doen is “sloop de bakker”. Bedenk samen met medewerkers en collega’s welke veranderingen er in de markt kunnen plaats vinden die een bedreiging kunnen zijn voor jou vak en speel daar op in.
Wie weet heb jij het gouden idee!