fbpx
STICHTING BEDRIJFSOPVOLGING BAKKERIJ

Een bakkerij, daar zit jóuw goede boterham in.

Ben jij die ondernemer in spé? Meld jij hier aan voor de inspiratiemiddag!

Ambachtelijke beroepen zijn populairder dan ooit, door de groeiende vraag naar eerlijke producten met een goed verhaal. Koffiebranders, bierbrouwers en barbieren zijn in opkomst en zien we weer terug in het Nederlandse straatbeeld. Ook de bakker past in dit plaatje met zijn verse, eigengemaakte producten. Volop kansen dus!

Ambachtelijk van toen, is van nu
Dat de ambachtelijke bakker profiteert van deze trend is wel duidelijk. Er is een groeiende vraag naar zijn producten en de branche heeft een prima imago. Dit wordt bevestigd door het jaarlijkse imago-onderzoek over brood, dat wordt uitgevoerd door NBC en onderzoeksbureau GFK. Zowel particulieren als zakelijke klanten zijn op zoek naar originele, lekkere producten die liefst gemaakt worden van lokale grondstoffen en zonder toevoegingen. En waar kun je dan beter terecht dan bij de bakker?

De voornaamste reden voor de stijgende populariteit is de bewustere omgang met voeding. Er is meer waardering voor de samenstelling en oorsprong van producten. Daarnaast zijn steeds meer mensen op zoek naar een gezonde levensstijl en zien brood als een belangrijk onderdeel daarvan, wat niet alleen wordt bevestigd maar ook gestimuleerd door het Voedingscentrum. De horeca speelt ook in op deze beweging en werkt hierin graag samen met de ambachtelijke bakker. 90% van de ondervraagde Nederlanders vindt brood thuishoren in het dagmenu, zowel thuis als ‘out of home’.

Kansen in de bakkerij
Dat er volop kansen zijn in de bakkersbranche is duidelijk. Maar het aantal ambachtelijke bakkerijen lijkt in de komende jaren te gaan afnemen. De komende tien jaar gaat één op de drie bakkers met pensioen, maar opvolgers staan nog niet volop in de wachtrij, ondanks de mogelijkheden en marktgroei die glashelder zijn.

De bakkersbranche vraagt om veelzijdige ondernemers die in staat zijn deze mogelijkheden te benutten. En die naast het goed bedienen van de consument in zijn winkel(s) ook weet in te spelen op de groeiende vraag naar zijn producten binnen de zakelijke markt. Want ook hier is men op zoek naar lokale, eerlijke en vooral lekkere producten. Een gebakje verkoopt óók in de horeca beter als erbij staat dat het afkomstig is van die populaire bakkerij.

Ben jij de bakker óf ondernemer die dat populaire bakkerijbedrijf runt?
Stichting Bedrijfopvolging Bakkerij ondersteunt bakkerijondernemers in spé met hun plannen, de start of overname van een bakkerijbedrijf. Al deze kennis en expertise is beschikbaar gesteld voor de bakkerijondernemers in spé op  www.ikwileenbakkerij.nl.

Ben jij die ondernemer in spé? Meld jij hier aan voor de inspiratiemiddag!

Contact

Vul het contactformulier hieronder in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op

Jouw gegevens worden niet opgeslagen maar alleen gebruikt om contact op te nemen.